La comprensió lectora és una de les denominades destreses lingüístiques que consisteix en la interpretació d’un text escrit. Com que s’inclou entre les activitats comunicatives d’una llengua, tant en les classes com en els exàmens oficials, apareixen exercicis per a treballar-la. En aquest article, us donarem alguns consells i pautes perquè realitzeu aquestes activitats amb èxit. Com ja hem vist en la comparativa d’exàmens de C1 i de C2, tant en el C1 com en el C2 de la Junta Qualificadora (JQCV) tenim un exercici de comprensió escrita. A continuació us donem una sèrie de consells i trucs per tal de superar eixa tasca amb èxit. Arranquem!
Què cal tindre en compte?
En què consisteix? Consta d’un text amb preguntes de resposta múltiple a) b) c) d) [en l’EOI sol ser a) b) c)].
On la podem trobar? La podem trobar en els exàmens de la JQCV i de l’EOI, de C1 i C2. Per veure’n exemples, consulteu els exàmens anteriors ací.
Quins tipus de textos hi trobem? Textos extensos lingüísticament complexos, amb una varietat àmplia de temes, tant concrets com abstractes, relacionats o no amb l’especialitat del candidat. Generalment hi trobem articles d’opinió, científics, de divulgació, ressenyes, assajos, textos literaris contemporanis originals, instruccions complexes sobre aparells o processos de qualsevol índole, i, en el nivell més alt, també textos financers, jurídics i clàssics literaris originals de diferents gèneres.
Consells per a realitzar la tasca amb èxit:
- Aquesta sol ser la primera tasca de la prova escrita, per la qual cosa es tendeix a dedicar-li més temps que a la resta. Per això us recomanem que reviseu el temps que us donen (recordeu que us ho hem resumit en les taules comparatives de C1 i C2) i practiqueu prèviament. Gestionar-se el temps és fonamental.
- En cas de quedar-vos encallats en alguna resposta, no perdeu temps, deixeu-la per al final, quan ja haureu acabat les altres activitats.
- Donat que sol ser un text llarg, que implica una lectura detinguda, us recomanem primer llegir les preguntes i marcar-ne les paraules clau, així, a mesura que llegireu el text, podreu identificar-ne idees i trobar més ràpidament la informació.
- Tingueu en compte que, sovint, els enunciats de les respostes són reformulacions del text, que contenen frases o paraules equivalents, mentre que les respostes falses o els distractors poden contindre antònims o nexes que expressen un matís diferent. Llegiu amb atenció els enunciats i senyaleu aquelles paraules que penseu que poden ser la clau per a escollir l’opció més adient (una negació, un connector, un adjectiu…).
- Pot ser que estigueu segurs que de les quatre respostes, tres siguen incorrectes. Això també us ajuda a verificar la resposta en el moment de descartar les altres.
- Si teniu cap dubte o aneu justos de temps, marqueu la que considereu correcta, ja que les respostes incorrectes no descompten. Ras i curt: millor escriure que deixar-ho en blanc.
Què podem fer per a practicar més comprensions?
Tot clar? Com hem dit adés, cal saber com és l’examen a què us presenteu per tal de preparar unes activitats o unes altres amb èxit. Nosaltres per acabar us deixem una sèrie de recursos perquè us pugueu continuar preparant aquesta destressa lingüística enfocada a les proves oficials.
- Llegiu! Aquesta és l’arma més poderosa. Tingueu en compte els tipus de textos que apareixen en els exàmens i podeu buscar-ne de similars. Nosaltres us recomanem revistes o diaris d’actualitat com: Mètode, El Temps, Sàpiens, Lletraferit, el diari Ara, Vilaweb o Núvol.
- Practiqueu amb tasques similars d’exàmens anteriors (podeu descarregar-vos-els ací) o amb d’altres, com els que oferim en la nostra aula virtual de C1 i C2.
- Conéixer els patrons gramaticals i les col·locacions de paraules és tan important com conéixer-ne el significat.
- Apreneu dels errors. Si teniu dubtes reviseu la gramàtica més rellevant encara que siga de nivells més baixos.